Kirjaudu sisään

Syötä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi:

Oletko uusi asiakas? Rekisteröidy nyt

Unohditko salasanasi? Palauta salasana

Laskuvarjojärjestelmät & FTS

Laskuvarjot ja niihin liittyvät FTS eli Flight Termination Systems (lennonkeskeytys järjestelmä) ratkaisut ovat tulleet viime vuosina osaksi turvallista ilmailua. Uusien EU määräysten mukaan, lentotoimintaa voidaan harjoittaa tietyissä olosuhteissa vain hakemalla Traficomilta lupaa. Kadunmiehen kielellä, tämä tarkoittaa sitä, että saadakseen lentoluvan tietylle ilma-alukselle, tietyssä lokaatiossa, koostetaan riskianalyysi ilma-. laite- ja ympäristön aiheuttamista uhista. Riskit pisteytetään ja tästä saatu tulos asettaa lentolupavaatimukset.

Laskuvarjojärjestelmä alentaa riskiä merkittävästi

Varustamalla dronelaite laskuvarjojärjestelmällä ja/tai FTS systeemillä, riskitekijöitä voidaan merkittävästi alentaa, jolloin lupa voidaan myöntää helpommin tai mahdollistaa esimerkiksi lentotoiminta kaupunkialueella jne.

ASTM hyväksyntä vaaditaan

Skydata tarjoaa ammattikäyttöön ainoastaan ASTM standardin mukaisesti hyväksyttyjä ratkaisuja, jotka vastaavat EU määräyksiä, on testattu asianmukaisesti ja toimivat todistetusti käytännössä. Nykyään FTS järjestelmää vaaditaan lähes aina määräysten mukaisesti, joten suosittelemme aina harkitsemaan sen hankkimista, mikäli perusratkaisu ei tätä optiota sisällä.

Markkinoiden parhaat vaihtoehdot meiltä

Edustamme Suomessa kahta laskuvarjo valmistajaa. Kanadalainen AVSS on alan pioneeri ja tekee vain DJI Enterprise M30- ja M300- mallisarjan laitteille erittäin korkeatasoisia ja turvallisia järjestelmiä. Dronavia on Ranskalainen erittäin mielenkiintoinen valmistaja, joka on tuonut markkinoille niin mallikohtaiset ratkaisut kuin myös pienemmille DJI Mavic sarjan kokoluokkaan kuuluville droneille yleisratkaisun. Valmistaja tarjoaa myös Autel Robotics droneihin ratkaisut.

Laskuvarjojärjestelmän hankinta saattaa kuulostaa isolta lisäinvestoinnilta, mutta sen avulla kuten jo yllä kerroimme, mahdollistetaan lainmukainen luvitus myös vaikeissa ympäristöissä kuten kaupungeissa ja pahimmassa tapauksessa, säästytään kymmenien tuhansien laite ja sivullisilta vahingoilta.

Laukaisutekniikalla on väliä

Laskuvarjojen avaustekniikka voi perustua useampaa erilaiseen mekanismiin. Pyrotekniikkaan perustuvat ratkaisut eivät yleisesti ottaen ole suotavia, koska dronea ei voi esimerkiksi kuljettaa lentokoneessa räjähdyspanoksen takia ilman erikoislupaa. Co2 paineilma- ja jousitoimiset ratkaisut ovat suosituimpia, joista erityisesti jälkimmäinen on käytössä AVSS:n ja Dronavian tarjoamissa malleissa.

Sertifiointi

Laskuvarjoa valitessa tulee huomioida tärkeä seikka eli sertifiointi. Sertifiointi vaatii laitevalmistajilta merkittävän panostuksen testeihin, joissa toistetaan kymmeniä laukaisuja, niin että laite on varmatoiminen ja saa hyväksytyn sertifikaatin. Markkinoilla on lukuisia valmistajia, jotka väittävät ratkaisujensa olevan hyväksyttyjä, mutta ne eivät välttämättä ole sertifioituja. Näitä ratkaisuja kannattaa välttää viimeiseen asti, sillä ne eivät täytä vaadittuja ominaisuuksia ja sellaisenaan eivät läpäise vaatimuksia.

FTS toimintaperiaate

Nimensä mukaisesti, lennonkeskeytys järjestelmä keskeyttää lennon pysäyttämällä dronen. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että drone putoaa maahan ellei sitä ole myös varustettu laskuvarjolla. Lennonkeskeytys järjestelmiä käytetään toki myös ilman laskuvarjoa, esimerkiksi tilanteissa, jossa laitetta ladataan esimerkiksi DJI Dock latausasemassa, jolloin laskuvarjon asentaminen ei ole tilan takia mahdollista. Saatavilla on toki rerikoisatkaisuja jotka tukevat latausasema käyttöä.

Yleisesti eniten käytetty tekniikka FTS:ssä on virransyötön katkaisu. Tämä tapahtuu katkaisemalla akkujen kytkentä dronelle. Myös muita tekniikoita on, jotka on sisäänrakennettu droneen tai kytketty laitteen omaan elektroniikkaan, mutta toimintavarmin ratkaisu on akkukytköksen katkaisu.

Laskuvarjon toimintaperiaate

Lähes kaikissa järjestelmissä, laskuvarjon laukaisu on toteutettu laskuvarjoon integroidulla älyllä, joka sisältää mm. gyrometrin. Kun järjestelmä havaitsee tavallisesta poikkeavaa lentotoimintaa, pyörimistä tai nopeaa putoamista tai kallistuskulmat ovat epätavalliset, automatiikka laukaisee varjon. Järjestelmät on aina laadukkaissa ratkaisuissa kytketty dronen elektroniikkaan siten, että systeemi katkaisee virrat ja laukaisu tapahtuu vasta kun potkurit ovat lopettaneet pyörimisen. Näin vältytään laskuvarjon narujen takertuminen propelleihin, jolloin varjo toimii oikein. 

Helposti irrotettavissa ja uudelleen käytettävissä

Tärkeä asia laskuvarjojärjestelmää valittaessa on myös järjestelmän helppo huolto, irrottaminen ja uudelleen käyttö. Erityisesti isompiin dronelaitteisiin tarkoitettujen varjojen käyttöönottoasennus kannattaa jättää meille. Tarjoammekin aina kaikkiin myymiimme laitteisiin ja lisävarusteisiin asennuspalvelut optiona. Mikäli laskuvarjojärjestelmää ei haluta tietyissä lentotehtävissä käyttää, on varjon irrottamisen oltava helppoa. Niissä valitettavissa tapauksissa, jossa varjo on automaattisesti tai manuaalisesti jouduttu laukaisemaan, järjestelmän on hyvä olla mahdollisimman nopeasti ja helposti uudelleen käyttöönotettava.

AVSS:n tuotteet perustuvat niin sanottuun POD moduuliin, joka laukaisun jälkeen voidaan vaihtaa muutamassa minuutissa uuteen, jolloin lentotoimintaa voi jatkaa käytännössä keskeytyksettä, olettaen että itse laite on säilynyt haverissa ehjänä. AVSS varjoja on saatavana kahdella POD modulilla varustettuna. Dronavian malleissa, CO2 panoksella varustettu laukaisumekanismi voidaan ottaa uudelleen käyttöön myös minuuteissa.